Lékaři radí

Dobrý den, prosím o radu nebo info. Tatínek, ročník 1952, chodí od 6/2017 2× týdně na dialyzu. Od zacátku to špatně snáší, vždy po návratu v noci nespí a celou noc chodí. O prázdninách se u něho začali objevovat halucinace-nejdriv napr.1× za tři týdny, pak se intervaly zkracovaly. Byl na vyšetření MR, lumbalni punkci, na neurologii to uzavřeli demencí, způsobuje to dialýza, ale bez ní být nemůže. Teď je skoro měsíc s menší přestávkou v nemocnici, kde je tlumený léky, ale už nás někdy ani nevnímá, nepoznává. Nejí, nereaguje. Je možné, aby se člověk, který v březnu jezdil autem, chodil do práce, pracoval na počítači, prostě fungoval, se mohl pomocí dialýzy dostat do takového stavu? Neví jak má pít, polykat, jíst.Není nějaká možnost pomoci? Trasplantaci by jeho tělo v současné době nezvládlo, Strašně moc bych mu chtěla pomoct, ale nevim jak. Už mám pročtené o dialýze všechno možné i nemožné, ale na podobný případ jsem nikde nenarazila. Děkuji za Váš čas. E.V

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

12. 11. 2017

Demence je bouhužel u dialyzovaných pacientů častější, což nesouvisí přímo s dialýzou, ale s celkovým zdravotním staveme nemocných. Bohužel velmi často je však demence zaměňována s poruchou vědomí u pacientů v uremii. Z nefrologického hlediska je nutno dbát o dostatečnou dialyzační dávku – pokud pacient má minimální zbytkovou funkci ledvin, musí dosahovat Kt/V 1,2 při frekvenci 3 dialýz týdně. Pokud je pacient poddialyzován, může mít podobné projevy, jaké popisujete. Pokud má dialyzační dávku v pořádku, pak demence bude samostatným onemocněním.

Vaši poradci