Lékaři radí

Dobrý den, přítel (50 let-před cca 1,5 měsícem selhání ledvin-dědičná polycystická choroba obou ledvin) při dialýze omdlívá. Bylo mu doporučeno před dialýzou neužívat léky (concor,vigan­tol,dobegyt,a­gen).Dělá se mu ale špatně i po skončení dialýzi a už párkrát omdlel i na schodech při cestě domů. Prosím o radu, co by mohlo být příčinou. Měl dlouhodobě vysoký tlak a teď mu při dialýze naopak velmi klesá. Děkuji za pomoc. Nechutová

MUDr. Petr Buček

MUDr. Petr Buček

03. 06. 2019

Pokles krevního tlaku u pacientů je častý, doporučení neužívat před dialýzou léky snižující tlak je správné, z vašeho výčtu se to však netýká Vigantolu, což je D vitamín, a zpravidla se užívá 1× týdně . Pokud pacient v minulosti trpěl hypertensí je pokles tlaku velmi špatně snášen, neboť tělesný organismus je nastaven na jiné parametry. V průběhu času zpravidla projevy postupně ustupují , nicméně další možností je možné navýšení cílové hmotnosti pacienta po dialýze ,což však je možné učinit jen s ohledem na další parametry, především zdatnost srdce .Doporučuji tuto otázku ke konsultaci s ošetřujícím nefrologem

Vaši poradci