Lékaři radí

Dobrý den, trápí mě nárůst hmotnosti po transplantaci. Za čtyři roky od úspěšné transplantace je to již více než 20 kg. Je mi 50 let.Dle lékaře je to otázka vůle, dle jiného následek imunosuprese, Prednisonu. Využila jsem nutriční poradnu IKEM, snažím se, mám dost pohybu i přiměřenou stravu. Kila navíc mi působí velkou únavu, pracuji i fyzicky a zmáhá mě to, a navíc, i když to není aktuální, se dostávám do situace, že bych se v případě selhání štěpu nemusela kvůli váze dočkat znovu zařazení do čekací listiny. Jak to je s účinky imunosupresiv? nevím, co ještě bych kromě stravy a cvičení mohla dělat, abych růst váhy alespoň zastavila? Děkuji, s pozdravem Jaroslava

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

15. 01. 2021

Dobrý den, o prednisonu je známo, že zlepšuje chuť k jídlu a pacienti přibírajíc na váze. Udržovací dávka po transplantaci však bývá minimální. Ostatní imunosupresivní léčba nemá popisovaný vliv na přibírání hmotnosti. Nadváha po transplantaci je u žen 2× častější než u mužů https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30737367/ Bohužel za navýšenou váhou se skrývá zvýšení procenta tuku v těle, nikoliv svalové hmoty https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30737367/ Bohužel jednoduché řešení neexistuje.

Vaši poradci