Jste zde: Ledviny.cz Poradnaalbumin

albumin

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co může zapříčinit snížení váhy u hemodialyzovaných pacientů. I přesto, že hodnotu albuminu mají v pořádku. Je možné, aby se snížená váha vyskytla i na začátku této léčby? Děkuji

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

14. 09. 2013

Velmi často pacienti vstupují na dialýzu převodnění, proto v úvodu dialyzační léčby dochází k odstraňování přebytečné váhy, suchá váha se snižuje. Pokud pacient na dialýze prospívá, netrpí jinými komplikacemi – např. infekce, srdeční selhávání, srdeční vada, jaterní selhávání, deprese, apodobně, pak typicky po určité době na dialýze začne pacient lépe jíst, začne přibírat a v ideálním případě váha naroste na hodnoty, na jaké pacient býval zvyklý, když býval zdravý. Bohužel část pacientů trpí výše uvedenými nebo jinými zdravotním komplikacemi a proto mohou přes veškerou snahu dál ztrácet váhu. Někteří pacienti pokračují v dietách, které drželi před dialýzou a nyní nejsou nutné. Tam je vhodné nutriční poradenství, nejlépe specializovanou sestrou, která probere během dialýzy s pacientem jeho jídelníček a doporučí jeho úpravu. Nízká hladina albuminu jde ruku v ruce s nedostatečnou výživou, zánětlivými stavy, selháváním jater, srdeční nedostatečností, ale je to příznak relativně pozdní, proto změny váhy, zvláště v souvislosti s hledáním suché váhy, mohou probíhat i při normální hladině albuminu.