Jste zde: Ledviny.cz ČlánkyZe zahraničních zdrojů Příjem soli - méně znamená více

Příjem soli - méně znamená více

Pokud hovoříme o příjmu sodíku, jehož hlavním zdrojem v potravě je chlorid sodný neboli kuchyňská sůl, jistě platí, že méně znamená více. Také v USA začínají bojovat proti nadměrnému příjmu sodíku. Američané dnes konzumují o 50 % více sodíku než je doporučený denní příjem. Národní nadace pro onemocnění ledvin (National Kidney Foundation, NKF) se připojila k Národní iniciativě za snížení příjmu soli a sjednotila 45 zdravotnických organizací, aby společně bojovaly proti nebezpečnému příjmu sodíku. Cílem iniciativy je snížit do 5 let příjem soli nejméně o 20 %.

Jak snížit příjem soli?

Vysoký podíl soli ve stravě zvyšuje krevní tlak. Ten postupně poškozuje určitými mechanismy ledviny a je jednou z hlavních příčin ledvinného selhání. Podle amerických dietních doporučení by denní příjem soli neměl převyšovat 2,3 mg sodíku nebo 1 lžičku soli.

Jako pomoc při snaze snížit příjem soli nabízí Národní nadace pro onemocnění ledvin následující doporučení:

  • Jezte raději čerstvé potraviny než balené či průmyslově zpracovávané. Čerstvé hovězí, kuřecí nebo vepřové maso sice také obsahuje sodík, ale jeho obsah je stále nižší než skrytý sodík dodaný při výrobě šunky nebo slaniny. Jestliže potraviny vydrží v pořádku v ledničce dny nebo měsíce, zpravidla obsahují vysoké procento sodíku.
  • Konzumujte zvýšené množství zeleniny a ovoce, protože jsou velmi chudé na obsah sodíku (stejně tak zmrazené či zavařené ovoce a zmrazená zelenina).
  • Pokud kupujete zmrazenou zeleninu, vyberte tu, která je označena „čerstvě zmraženo“ a neobsahuje žádné přísady nebo koření.
  • Srovnávejte různé značky té samé potraviny, dokud nenajdete tu, která má nejnižší obsah sodíku, neboť jeho obsah se často u stejných potravin liší v závislosti na výrobci.
  • Vybírejte koření a přísady, které nemají na etiketě v seznamu kuchyňskou sůl.

Značení potravin

Z pověření FDA (Food and Drug Administration, Úřad pro potraviny a léky) jsou v USA potraviny obsahující 5 a méně mg sodíku v jedné porci označovány jako „sodium-free“ (bez sodíku). Ty, které jsou označeny „reduced sodium“ (snížený obsah sodíku) obsahují o 25 % sodíku méně než původní verze potraviny a výrobky označené „light in sodium“ (nízký obsah sodíku) musí obsahovat o 50 % sodíku méně než originál. Podle Národní nadace pro onemocnění ledvin je důležité vědět, kolik mg sodíku je obsaženo v porci každého výrobku, ať už je obsah soli snížený či není, aby se každý mohl vejít do své denního příjmu.

Cíle iniciativy

Do této iniciativy se zapojilo také 16 společností vyrábějící potraviny a provozující restaurace, které se chtějí zasadit o snížení nebezpečné hladiny soli v americké stravě. Národní iniciativa za snížení příjmu soli zahrnuje dvouletý a čtyřletý cíl snížení podílu soli v 62 průmyslově zpracovávaných potravinách a 25 kategorií jídel podávaných v restauracích. Dosažené pokroky budou průběžně monitorovány.

Zdroje:
http://www.kidney.org

13. 3. 2011 | Redakce Ledviny.cz | Ze zahraničních zdrojů

Komentáře

Jirka (17. 5. 2012 — 11:05)

Mám vysoké kreatiny a vysoký krevní tlak,koupil jsem si sůl Salka. Mohu ji používat,máte někdo zkušenost ?

Přidej komentář

Řádky se zalamují automaticky, emailová adresa se nezobrazuje. Všechna pole jsou povinná.