Jste zde: Ledviny.cz ČlánkyNefrologie pod drobnohledem Středomořská strava jako prevence kardiovaskulárních příhod, rakoviny či cukrovky

Středomořská strava jako prevence kardiovaskulárních příhod, rakoviny či cukrovky

Výsledky nové rozsáhlé studie naznačují, že konzumace středomořské stravy bez omezení příjmu tuků může snížit výskyt kardiovaskulárních příhod, rakoviny a diabetu 2. typu.

Středomořská strava bez omezení celkového příjmu tuků

Autoři studie definovali středomořskou dietu jako stravu bez omezení celkového příjmu tuků a obsahující dvě nebo více ze sedmi následujících charakteristik: vysoký příjem mononenasycených mastných kyselin (jejich zdrojem je zejména olivový olej, olivy, avokádo a ořechy) vzhledem k nasyceným mastným kyselinám (jejich zdrojem jsou převážně živočišné tuky), vysoký příjem ovoce a zeleniny, vysoký příjem luštěnin, vysoký příjem celozrnných obilovin, mírná konzumace červeného vína, mírná konzumace mléčných výrobků a nízká spotřeba masa a masných produktů, avšak s častou konzumací ryb.

Středomořská strava jako prevence nemocí

V rámci výzkumu byla analyzována data více než 50 studií. Z výsledků jedné velké studie zaměřené na primární prevenci, která byla zahrnuta mezi ostatními, vyplynulo, že konzumenti středomořské stravy měli ve srovnání s jedinci v kontrolní skupině nižší výskyt závažných kardiovaskulárních příhod, karcinomu prsu a diabetu. Celková analýza dat všech studií pak ukázala, že osoby, které nejvíce dodržovali středomořský typ diety, měly vzhledem k těm, kteří se takto stravovali nejméně často, o 14 % nižší celkovou úmrtnost na onkologická onemocnění, o 4 % nižší výskyt jakéhokoliv nádoru a o 9 % nižší výskyt kolorektálního karcinomu.

U tuků nezávisí na množství, ale na složení

Nová zjištění tak opět naznačují, že středomořská strava příznivě ovlivňuje zdraví, a to i přes to, že je poměrně bohatá na tuky. Ukazuje se, že zásadní roli nehraje celkové množství tuků ve stravě, ale zejména to, že převažují ty „dobré“, tedy s vysokým obsahem mononenasycených mastných kyselin, nad těmi „špatnými“, tedy s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin.

Zdroje: www.medscape.com/…ticle/866254 http://annals.org/article.aspx?…

13. 8. 2016 | Redakce Ledviny.cz | Nefrologie pod drobnohledem

Přidej komentář

Řádky se zalamují automaticky, emailová adresa se nezobrazuje. Všechna pole jsou povinná.