Jste zde: Ledviny.cz ČlánkyŽivot s dialýzou Vyzkoušejte i netradiční celozrnné suroviny

Vyzkoušejte i netradiční celozrnné suroviny

Poznatky z oblasti výživy z posledních let ukazují, že celozrnné potraviny nezvyšují hladiny fosforu v krvi tak, jak se předpokládalo, a je tedy možné je v rozumné míře zařadit i do stravy pacientů s chronickým onemocněním ledvin. V celých zrnech je totiž fosfor vázán ve fytátech, ze kterých se nesnadno uvolňuje. Benefity celozrnných potravin a zpestření jídelníčku přinášejí i méně známé starobylé kulturní plodiny, které si opět našly cestu na náš stůl. Patří sem třeba netradiční obiloviny, jako je proso nebo divoká rýže či tzv. pseudoobiloviny (neboli nepravé obiloviny), jako je amarant nebo quinoa.

Amarant

Amarant (laskavec) je přirozeně bezlepková pseudoobilovina s křupavou strukturou. Má poměrně výraznou specifickou nasládlou chuť s lehce ořechovou příchutí s nádechem hořkosti. Polovina hrnku vařeného amarantu poskytuje 4,7 g bílkovin; 2,6 g vlákniny; 182 mg fosforu; 166 mg draslíku; 2,5 mg železa a 1 mg zinku. V kuchyni má podobné využití jako rýže, mouka z amarantu je bezlepkovou variantou klasické mouky.

Proso

Proso je bezlepková obilnina oblíbená v Jižní Americe a rovněž v Indii, Číně nebo v Rusku. Zrno může mít různou barvu od bílé a šedé přes žlutou až po červenou. U nás ho známe pod názvem jáhly (loupané proso). Proso je skvělá volba pro lidi s onemocněním ledvin, protože má vysoký obsah antioxidantů. Vykazuje malou až žádnou aktivitu fytázy, což znamená, že se při konzumaci pravděpodobně vstřebává minimální množství fosforu. Půl hrnku vařeného prosa obsahuje 3 g bílkovin; 1,2 g vlákniny; 87 mg fosforu; 54 mg draslíku a 0,8 mg zinku. Proso je vhodné k přípravě kaší, polévek, salátů, rizota nebo nákypů. Pokrmy lze připravovat jak na slano, tak na sladko.

Quinoa

Quinoa (merlík čilský) je v poslední době čím dál populárnější. Semeno quinoy je opět přirozeně bezlepkové a je k dostání v různých barvách včetně červené, žluté, zelené, černé, fialové a oranžové. Polovina hrnku vařené quinoy obsahuje 4 g bílkovin; 2,6 gramů vlákniny; 140 mg fosforu; 159 mg draslíku, 1,4 g železa a 1 mg zinku. Má opět podobné využití jako rýže, tedy jako příloha masům, do salátů, polévek nebo k přípravě kaší.

Divoká rýže

Jako divokou neboli indiánskou rýži označujeme semena severoamerické vodní trávy. Má pevnou strukturu a silnou oříškovou chuť. Divoká rýže je bohatá na vitamíny a minerály, jako je zinek a vitaminy skupiny B (kyselina listová, niacin a pyridoxin). Divoká rýže má dokonce dvojnásobné množství bílkovin a vlákniny než hnědá rýže. Polovina hrnku vařené divoké rýže poskytuje 3,2 g bílkovin; 1,5 g vlákniny; 67 mg fosforu, 83 mg draslíku a 1,1 mg zinku. Divoká rýže se nejčastěji používá jako příloha nebo k přípravě polévek.

Zdroj: http://blogs.davita.com/…ient-grains/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24496192

1. 8. 2018 | Redakce ledviny.cz | Život s dialýzou

Přidej komentář

Řádky se zalamují automaticky, emailová adresa se nezobrazuje. Všechna pole jsou povinná.