Vláknina snižuje riziko diabetu
Další studie přináší důkazy, že strava s vysokým obsahem vlákniny pomáhá chránit před diabetem 2. typu. Podle odborníků může být tento efekt z velké části způsoben váhovými úbytky spojenými se zvýšenou konzumací obilovin a zeleniny.
Vláknina jako ochrana před diabetem
Vědci studovali údaje o stravovacích návycích téměř 30 tisíc Evropanů z různých zemí, kteří byli sledováni v průměru 11 let. Analýza dat ukázala, že jedinci s nejvyšším příjmem vlákniny ve stravě (více než 26 g denně) měli o 18 % nižší pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu než ti s nejnižším příjmem vlákniny (méně než 19 g denně). Rozhodující roli zde však podle odborníků hrála obezita. Když vzali při svých výpočtech v úvahu také BMI (index tělesné hmotnosti), výhody vysokého obsahu vlákniny ve stravě v prevenci diabetu se neprojevily.
Preventivní význam vlákniny potvrzen
Uvedené výsledky pak potvrdilo i dalších 18 studií ze Spojených států, Evropy, Austrálie a Asie. Zdá se tedy, že každodenní konzumace zvýšeného množství vlákniny, zejména v podobě obilnin, může kromě dalších příznivých zdravotních účinků přispět ke snížení rizika diabetu 2. typu.
