Jste zde: Ledviny.cz Poradnaimunosuprese

imunosuprese

Dobrý den, jsem pacient po Goodpausterovým syndromu, dnes už na peritoneální dialýze..Chtějí mě každou chvíli zařadit do čekaci listiny..,a tady jsem se právě dočetl, že v budoucnu po transplantaci ledvin by se po nějaké době mohly vysadit imunosupresiva..Tak bych se Vás právě chtěl zeptat, za jakou dobu si myslíte, že by se tato metoda dala provést? Ptám se proto, že jsem měl dysplastický junkční névus a po těch imunos. bych byl samozřejmě ještě náchylnější na rakovinu atd. Děkuji za odpověď

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

22. 06. 2012

Dobrý den, zřejmě jste četl článek http://www.ledviny.cz/…sivnich-leku , kde se uvádí, že by se po transplantaci mohly vysadit imunosupresiva. Ovšem také se tam píše, že se jedná o studii, sice se slibnými výsledky, ale rozhodně se nejedná o dostupnou metodu, alespoň prozatím. Příprava před touto transplantací zahrnuje celotělové ozáření, chemoterapii a podání kmenových buněk dárce po transplantaci. Jak je vidět, určitě se nejedná o jednoduchou a bezrizikovou proceduru, proto na výsledky a případné zavedení do praxe si budeme muset ještě počkat.

Dobrý den,prosím o zodpovězení dvou dotazů.Normoter­mická perfuze( psali jste o ní zde na stránkách).Provádí se vždy,anebo jen na vybraných transpl.centrech?A dá­le,Prednison a jeho užívání po transplantaci­.Dočetla jsem se,že jsou „dvě skupiny“ lékařů,jedni jej považují za nezbytný,druzí ne.Já jej po druhé transplantaci v podstatě nebrala,ač mi byl předepsán(trauma nabírání na váze z dětství).Ledvinka fungovala téměř 20let.Jistě,jsem si vědoma,jak to bylo nezodpovědné,nic­méně vše bylo v pořádku.Možná y s Prednisonem ledvina fungovala ještě déle,těžko říci.Spouštěčem jejího selhávání byl silný,dlouhodobější citový prolém. Děkuji.

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

27. 10. 2012

Dobrý den. Článek o normotermické perfuzi ledvin pojednává o prvních výsledcích na 17 ledvinách, u nichž je před napojením transplantované ledviny provedeno propláchování a zahřátí krví pomocí krevních pump mimo tělo pacienta. Dle reportáže Kidney Risearch UK vede tato metoda k ověření, zda ledvina je funkční před vlastní transplantací a údajně nedochází k opožděnenému nástupu funkce. Narozdíl od autorů reportáže se nedomnívám, že tato metoda přípravy trasnplantované ledviny nepovede k dramatickému nárůstu počtu transplantací. Jedná se v každém případě o experiment, který není v současné době běžnou klinickou praxí. Video: http://www.youtube.com/watch?… Prednison byl nedílnou součástí imunosupresivní terapie dlouhá léta, nyní s vývojem nových léků jeho užití po transplantaci nebývá pravidlem.

Dobrý den, cca před 18ti lety mi byla transpl.ledvi­na,která nyní dosloužila.Opět jsem zařazena na čekací listinu a chtěla bych se zeptat,zda po oněch cca 20ti letech jsou imunosupresiva účinnější a zda je nyní životnost kadaverosních ledvin delší,než tehdy.Děkuji.

MUDr. Stanislav Vojt

MUDr. Stanislav Vojt

23. 12. 2012

Dobrý deň. Imunosupresívna liečba sa priebežne mení, používajú sa nové liečivá, účinnejšie, bezpečnejšie, nové liečebné schémy. Z tohto pohľadu možno konštatovať velký skok dopredu, čo sa prejavuje znížením výskytu či už akútnej, či chronickej rejekcie, alebo iných foriem komplikácií. Možno teda odpovedať jednoznačne ANO. Dokazujú to aj štatistické údaje, ale pri nich si treba uvedomiť, že môžu byť skreslené kritériami, ktoré sa používali pri výbere príjemcu pred 20 rokmi a teraz. Krásne Vianoce.

Dobrý den, jsem dva měsíce po úspěšné transplantaci,jen mi trošinku otékají nohy,může toto způsobovat Prednison 20mg denně?Upraví se to po jeho snížení?Budu pak mít 15mg denně,to již není tak vysoká dávka,aby musela způsobovat oteklost,či přibírání a měsícovitý obličej,anebo se pletu? Děkuji za odpověď.

MUDr. Stanislav Vojt

MUDr. Stanislav Vojt

22. 02. 2013

Dobrý deň. Príčina vzniku opuchov nôh môže byť rozličná. Jednou z nich naozaj môže byť aj vplyv liekov. Po kortikoidoch – vo Vašom prípade Prednison- sa naozaj pozoruje retencia tekutín, z toho vyplývajúce opuchy, ukladanie tuku v predominantných lokalitách (trup, tvár) a iné nežiaduce účinky. Platí, že čím vyššia dávka a dlhšia expozícia, tým vyššia intenzita. Je samozrejme, že svoju úlohu hrá aj individualita pac., ostatná imunosupresívna liečba. Podobný efekt (opuchy), môže byť pozorovaný aj po iných liekoch. Dá sa tomu zabrániť vyvarovaním sa podávania liekov, ktoré tiež spúsobujú retenciu tekutín, redukciou dávky Prednisonu (resp. náhradou za iný kortikoid), vhodnou kombináciou imunusupresív a v neposlednom rade aj podávaním diuretik. Na Vašu otázku teda môžem odpovedať – áno, tento liek môže byť príčinou vzniku opuchov a po znížení dávky je predpoklad ústupu tohto stavu.

Dobrý den,kterým lékem(léky),se dá kompenzovat Prednison?Beru po transpl.15mg a už jej mám tak akorát dost a jsem na nejlepší cestě k bulimii.To přibírání mne deptá.Děkuji.

MUDr. Stanislav Vojt

MUDr. Stanislav Vojt

06. 04. 2013

Dobrý deň. Prednison patrí medzi kortikoidy. Najbližie preparáty z tejto skupiny sú v tbl. forme Medrol, resp. Metypred. Nakolko nepoznám Vaše dalšie lieky, ani celkovú situáciu, nie je možne sa vyjadriť, či by boli ako možné náhrady.

Dobrý den, po léčbě ledvin kortikoidy z dětství mi zůstal tzv. buvolí hrb,nyní je mi 35 a jakožto ženě mi to není příjemné. Dá se toho zbavit? Moc děkuji.

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

25. 05. 2013

Zdá se, že jedinou možností je vyšetření a konzultace u plastického chirurga. Sám od sebe nezmizí.

Dobrý den, ještě jednou téma Prednison.Dochází- li při jeho užívání po úspěšné transplantaci k zadržování vody v těle, bylo by řešením užívat např.Furon? Diuréza je dostatečná,dle příjmu tekutin-kolem 4000ml, ale..proč a jaký mechanismus způsobuje zadržování vody Prednison? Děkuji:-).

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

10. 07. 2013

Prednison je kortikoid, tedy látka s hormonálními účinky. Umělé kortikoidy mají v různém stupni vyjádřeny účinky glukortikoidů a mineralokortikoidů – hormonů kůry nadledvinek. Jedním z projevů mineralokortikoidů je zadžování tekutiny v těle. Podání diuretik je prostředkem, jak od otoků pomoci. Ale je třeba odlišit, zda otoky jsou skutečně způsobeny prednisonem. Je to i otázka funkce transplantované ledviny, přijmu soli a tekutin.

Dobrý den, mohu půl roku po transpl.ledvi­ny,stab.funkce,kre­at.cca 80,užívat tento čaj a tuto proceduru,viz.níže? Děkuji:-). http://www.figurestudio.cz/…cka-masaz-11 ..http://www.le­karna.cz/ryor-lymfodren-bylinny-caj-20×1–5g/

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

22. 07. 2013

Je otázka k čemu tyto procedury. Provedení lymfodrenáží by nemělo vadit, ale záleží, kam až sahá to nafukovací zařízení. Pokud by mělo docházet i k útlaku v oblasti jizvy a transplantované ledviny, pak by to nebylo vhodné. Zmiňovaný čaj obsahuje řadu bylin: Ibišek květ, Pampeliška list, Vřes, Měsíček, Jetel luční květ, Třapatka květ, Pýr oddenek, Citronella. Problém fytoterapeutik spočívá v tom, že mají celou řadu účinků. Některé z nich, jako např. Echinacea (Třapatka) obsahují látky, které kolidují s efektem imunosupresivní léků s nepředvídatelným efektem. Proto pravidelné užívání fytoterapeutik u pacientů užívajících imunosupresiva není žádoucí.

Dobrý den pane doktore. Chtěla bych se Vás prosím zeptat. Můžou imunosupresivní léky snižovat otěhotnění??? /Když je jinak vše po gynekologické stránce v pořádku/ Děkuji za odpověď.

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

10. 12. 2013

Jistě, a u některých imunosupresivních léků je otěhotnění přímo zakázané a nezodpovědé, protože jejich užívání může vést kromě zhoršené schopnosti otěhotnět také k samovolným potratům nebo k poškození plodu. Proto pacientka léčená imunosupresivními léky by měla používat účinnou antikoncepci a plánované těhotenství konzultovat s ošetřujícím lékařem. S lékařem pak posoudíte vhodnost těhotenství, jeho rizika pro plod, pro vývoj Vaší nemoci, pro níž imunosupresiva užíváte. V případě plánovaného těhotenství je upravena léčba tak, aby byly minimalizovány vedlejší dopady léků.

Dobrý den, jsem po transpl.ledviny, půjčila jsem člověku,který potřeboval,ana­tomický polštář,ten člověk má meningitidu,pokud povlak z polštáře vyperu,udu jej moci opětovně bez rizika použít? Děkuji.

MUDr. Roman Kantor

MUDr. Roman Kantor

03. 09. 2014

Samozřejmě záleží na příčině meningitidy, tím je dáno i riziko infekce. Vyprání a vysušení by mělo stačit.